۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۸۵۴۸۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت طلا و سکه یکشنبه باتوجه به تعطیلی بازارهای جهانی تنها تحت تاثیر افزایش نرخ ارز بود که بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۱ هزار و ۴۴۸ تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 4 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز ۴ مرداد

آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته به شرح زیر است:

۱. هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۷۹ درصد رشد به ۱۰,۶۰۶,۰۰۰ ریال رسید.

۲. انس جهانی طلا با ۰.۲۶ درصد افت به ۱,۸۰۲.۱۸ دلار رسید.

۳. قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۰۱ درصد رشد به ۱۰۷,۰۶۰,۰۰۰ ریال رسید.

۴. هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۹۵ درصد رشد به قیمت ۱۰۵,۰۱۰,۰۰۰‬ ریال رسید.

۵. هر عدد نیم سکه با ۰.۶۴ درصد رشد به قیمت ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۴۳ درصد رشد به قیمت ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۳۱ به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

۶. قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲۸ درصد رشد به ۲۴۷,۷۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۷,۷۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۲۴ درصد رشد به ۳۴۳,۲۳۰ ریال رسید.

 

جهش ۱۲ درصدی قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین، مهمترین رمزارز جهان در معاملات امروز با جهشی فوق‌العاده روبرو شده و به ۴۰ هزار دلار نزدیک شد.

قیمت بیت‌کوین که در روزهای اخیر با سقوط به زیر ۳۰ هزار دلار در آستانه سقوط‌های سنگین‌تر قرار گرفته بود پس از آن تقویت شد که ایلان ماسک در سخنرانی خود در یک کنفرانس گفت خواهان این است که بیت‌کوین موفق شود. او همچنین اضافه کرد شرکت فضایی او، اسپیس اکس مقداری بیت‌کوین در اختیار دارد.

از سوی دیگر کتی وود، سرمایه‌گذار استار هم گفت شرکت‌ها باید اضافه کردن بیت‌کوین به تراز مالی خود را در نظر داشته باشند. جک دورسی، مدیرعامل اسکور اینس، هم گفت این سکه (بیت‌کوین) بسیار سرسخت است.

این تحولات باعث شد تا موج خرید بیت‌کوین قیمت آن را با جهشی ۱۵ درصدی تا ۳۹٫۶۸۱ دلار بالا ببرد.

تا ساعت ۶:۳۳ به وقت تهران، قیمت هر بیت‌کوین به ۳۸٫۲۹۲ دلار بازگشت که ۱۲.۶۸ درصد نسبت به قیمت بسته شده قبلی جهش کرده است.

قیمت اتروم ۷.۲۹ درصد جهش کرد و به ۲٫۳۱۶ دلار رسید در حالی که قیمت اکس‌پی‌آر با ۶.۳۳ درصد جهش به ۰.۶۵ دلار رسید.

به این ترتیب قیمت بیت‌کوین از میانگین ۵۰ روزه خود بالاتر رفته است.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

در حالی که گسترش ویروس کرونا و سیل در چین سبب نگرانی ها از کاهش تقاضا شده است، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش بود، اما چشم انداز عرضه محدود نفت تا پایان سال سبب شد تا افت قیمت ها محدود باشد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 39 سنت 0.53 درصد کاهش به 73 دلار و 69 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با 44 سنت معادل 0.61 درصد کاهش به 71 دلار و 63 سنت رسید.

در طی روزهای تعطیلی پایان هفته موارد ابتلا به ویروس کرونا در برخی کشورها رشد بی سابقه ای را شاهد بود و سبب تمدید مقررات قرنطینه شد که می تواند تقاضا برای نفت را کند نماید.

چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان با تبعات سیل شدید و طوفان در مناطق مرکزی و شرقی مواجه است. همچنین مقابله دولت چین با واردات بی رویه در کنار تاثیرات افزایش قیمت نفت می تواند موجب کاهش رشد واردات نفت چین طی سال 2021 به پایین ترین رقم در 2 دهه اخیر شود.

با این وجود، عرضه کنترل شده نفت توسط واردکنندگان عمده سبب شده تا افت قیمت محدود باشد. به رغم تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای افزایش تولید نفت در ماه های باقی مانده از سال جاری میلادی، انتظار می رود بازارهای جهانی نفت همچنان با کمبود عرضه مواجه باشد.

 

رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص پس از تعطیلی ۶ روزه بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 603میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 557میلیارد تومان در بیش از 666هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 12هزار و 108واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 323هزار و 415واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3067واحد، کل (هم‌وزن) 1003واحد، قیمت (هم‌وزن) 636واحد، آزاد شناور 8318واحد و شاخص‌‌‌ بازار اول 17198 واحد رشد و شاخص بازار دوم 1961 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 74میلیون ورقه به‌ارزش 17هزار و 724میلیارد تومان در 331هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 218واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 267واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، سرمایه‌گذاری صبا تامین و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات